The Tales of Bingwood läpipeluuohje

Unitutoriaali

Ei mitään vaativaa, seuraa tutoriaalin ohjeita. Yhdistä kastelukannu (Dream Watering Can) nuokkuvaan ruusuun (Drooping Dream Rose) ja anna ruusu (Dream Rose) prinsessalle.

Mitä, missä, täh?

Mene kotisi ovesta ulos (Outside). Saavut tilaisuuteen jossa kerrotaan että prinsessa on kidnapattu Evil Wizardin toimesta ja Tombrandt Driftwoodista eli sinusta tehdään prinsessan pelastaja ja sankari. Sankarimme pyörtyy ilosta (tai kauhusta) ja herää tyhjältä aukiolta tietämättömänä miten prinsessa pelastetaan.

Yritä ottaa avain (Key) maasta ja varis ottaa sen nokkaansa lentäen karkuun. Seuraa lintua farmille (Farm) ja yritä ottaa varis taas kiinni, mutta onnistumatta siinä varis jatkaa lentoaan vasemmalle. Seuraa varista vasemmalle ja mene kielekkeen polulle (Cliff Path). Kävele eteenpäin kielekkeelle (Cliff) ja katso kielekkeen reunaa (Cliffside), joka paljastaa ulottumattomissa olevan variksen pesän. Puhu Hermitille talon vieressä ja valitse teksti ”Did you happen to hear about kidnapping” ja Hermit lupautuu auttamaan jos vain mitenkään mahdollista.

Mene takaisin farmille ja puhu Farmerille. Valitse ”Actually, I’ve no idea as to how to rescue the Princess” ja selviää että Evil Wizard asuu Shady Forestin tuolla puolen. Ota talon reunalta mukaan lapio (Shovel) ja pöydältä ruostuneet pensassakset (Hedge Clippers). Mene oikealle kyltin (Signpost) osoittamaan suuntaan eli tienristeykseen (Crossroads). Ota ilmoitustaulusta (Notice Board) kartta (Bingwood Map) ja jututa Toll Booth Guyta. Valitse alempi teksti eli ”So, you’re not going to let me just go through?” ja ”What keeps people from just walking past the gate, anyway?”. Toll Booth Guy väittää omistavansa haukan katseen, jonka ohi kukaan ei ole päässyt.

Voit nyt kävellä puomin ohi rakennuksen takaa (Sneak Behind Booth) kohti rotkoa (Rift). Puhu First Maintenance Manille, valitse ”Having a break then?” ja ”Isn’t there anything the King can do?”. Tämän kuulustelun jälkeen on perin selvää, että silta on tuhoutunut ja sillan korjaus on tilapäisesti keskeytetty rahan puutteen vuoksi, koska The Royal Treasury ei jostain syystä maksa kenellekkään mitään tällä hetkellä. On siis lähdettävä linnaan siis selvittelemään asiaa, jotta silta korjaantuu ja prinsessa pelastuu.

Silta yli synkän rotkon

Mene takaisin tienristeykseen ja kävele tällä kertaa oikealle linnan suuntaan (Castle). Kysy Second guardilta ”Do you know anything about the Hermit up the cliffside.” ja hän kertoo Hermitin muistuttavan sotilasinsinööriä nimeltään Lord Alun Cutlass. Second guard kertoo myös että tämä kyseinen sotilasinsinööri oli kadonnut eräänä aamuna eikä häntä ole sen koommin nähty. Mene takaisin Hermitin luo kielekkeelle ja kysy ”Are you Lord Alun Cutlass?”, jolloin Hermit tyrmistyy silminnähtävästi tajutessaan paljastuneensa. Mutta varmistuessaan että kukaan muu ei tiedä hänen todellista identiteettiään on aika hyötyä tästä yksineläjästä toteamalla ”I think you could help me in rescuing the Princess.”. Hermit tarjoaa apuaan suunnittelemalla yksinkertaisen katapultin, joka vie Tomin rotkon yli kunhan hän tekaisee lähistölle puun osaksi katapulttia.

Mene kaupalle (Shop) josta alunperin lähdit ja ShopKeeper tulee ulos valittaen kadonnutta avaintaan samalla tarjoten palkkion sen löytäjälle. Mutta prinsessan pelastajalla ei ole aikaa etsiä ja palautella porvarikauppiaiden kadonneita avaimia vaan siirtyä kaupan luota myllylle (Mill). Kuuntele Millerin päivittelyt ja kysy ”How is the grinding business treating you?”, johon Miller vastaa lopulta kiertelyiden jälkeen, että myllynkivi on hajonnut. Sankarimme Tom perinteisenä jokapaikan höylänä lupautuu hankkimaan sellaisen jos sattuu vastaan kävelemään.

Mene sillan yli niitylle (Meadow) ja kävele oikealle kohti metsää (Forest). Konsultoi Sagea totemalla ”I could use some help with a tree related problem.” ja Sage tarjoaa apuaan puun kasvatukseen, mutta Tomin täytyy itse etsiä tarvittavat ainesosat puut kasvattavaan taikajuomaan. Sage kertoo tarvittavan ainesosalistan löytyvän hänen talossaan olevasta kirjasta kohdasta Perpendicular Produce. Astu sisään poppamiehen matalaan majaan (Sage’s hut), ota oven vierestä mukaan käsineet (Gloves) ja vastapäisellä pöydällä olevasta kirjasta Perpendicular Producen resepti (Recipe).

Taikajuoman ainekset: Wriggling Earthworms

Kävele ulos metsästä niityn vasempaan reunaan pajalle (Smithy), sieltä vasemmalle majatalon (Inn) suuntaan ja majataloon sisään. Jututa InnKeeperiä, valitse ”Can I help you to get rid of them pirates?” ja saat aarrekartan (Treasure map). Lähde pois majatalosta, kävele takaisin pajalle ja mene oikealle viettävää polkua pitkin kotiin (Home). Käytä lapiota veneeseen (Dinghy) ja lähdet melomaan saarelle. Tutki aarrekarttaa ja löydät maasta oletetun paikan haudatulle aarteelle (Possible Location of the Buried Treasure), jonka voit kaivaa ylös käyttämällä lapiota oletettuun kohtaan ja kuopan pohjalta löydät aarrearkun (Treasure Chest).

Mene takaisin majatalolle ja InnKeeper tulee ulos talosta. Katso väkivaltainen välivideo ja saat maasta talteen arkun (Old Chest). Siirry sisään majataloon ja saat InnKeeperiltä ilmaisia lounaslippuja (Free Lunch Vouchers) kiitokseksi avusta. Ota myös pöydällä kallellaan oleva muki (Mug) talteen ja kuljeta itsesi pois majatalosta kohti farmia. Mene farmin pellolle, käytä lapiota peltoon (Furrows), käytä mukia kaivamaasi kuoppaan (Hole) ja saat mukin täyteen kiemurtelevia matoja (Squiggly Wormies).

Taikajuoman ainekset: Medium-sized Trout

Mene takaisin kotiin ja ota seinän vierestä mukaasi onki (Fishing Rod). Käytä mukissa olevia matoja onkeen ja saat ongen jossa on mato koukussa (Fishing Rod with Bait). Tarvittavat kalastusvehkeet saatuasi on aika lähteä pyydystämään kaloja saarelle (Island). Käytä onkea mereen (Sea) ja saat nostettua ylös kalan, jota et voi kuitenkaan ottaa talteen koska kala-allergia. Käytä käsineitä kalaan (Fish) ja saat sujautettua sen taskuusi, mutta kuhnailemaan ei kannata jäädä sillä kala karkaa koukusta aikanaan. Kalasta samantien talteen kaksi taimenta (Trout) lisää, joita tulet tarvitsemaan myöhemmin.

Taikajuoman ainekset: Blossom of a Purple Rose

Mene kauppaan, kysy ShopKeeperiltä ”Do you have any complimentary free stuff?” ja saat ilmaisen laksatiivipaketin (Free Laxative Sample). Varmista että mukanasi on taimen ja lähde linnaan etsimään purppuraisia ruusuja. Juttele taas Second Guardille, valitse ”I’m here on business, I was called in the castle.” ja ”Im here to… deliver fish to kitchen.”. Vartija tarkistaa että todella omistat väittämäsi ilmaisen kalan ja sen todettuaan päästää sinut sisälle linnaan.

Siirry linnan puutarhaan ruudun etualalle ja käy sujauttamassa ilmainen laksatiivipaketti suihkulähteeseen (Flowing Fountain). Eipä aikaakaan kun luonto alkaa kutsua janoista vartijaa huussin puolelle. Vartijan poistuttua vikkelästi pois paikalta on tilaisuutesi ottaa suihkulähteen oikealla puolella olevasta ruusupuskasta purppurainen ruusu (Purple Rose Blossom).

Taikajuoman ainekset: Granulated Seashell

Melo tiesi taas saarelle, ota kivien oikealta puolelta talteen kotilo (Seashell) ja siirry kotisi sisäpuolelle. Ota vasemmalta hyllyn päältä rikkinäinen ritsa (Broken Slingshot), avaa vanha arkku (Old Chest) ja ota arkun sisältä antiikkinen käkikello (Antique Cuckoo Clock). Kävele sitten kodin vasemmalle puolelle sisälle pajaan. Kun Smith kääntyy uuniin päin, ”lainaa” seinän vierestä mukaasi sorkkarauta (Crowbar) ja poistu paikalta ripeästi.

Siirrä askeleesi kohti kauppaa. Tutki sementtisäkkiä pöydän edessä ja kysy ShopKeeperiltä ”How much for the sack of cement?”. Sen jälkeen on aika hieroa kauppaa sanomalla ”I’d like to trade an item for the sack of cement” ja vaihda antiikkinen käkikello säkilliseen sementtiä sanomalla ”How about this antique cuckoo clock?”. Eikä siinä vielä kaikki! Saat nimittäin kaupanpäällisiksi yllättävän suklaamunan ”Surprise Chocolate Egg”. Sementin seuraksi tarvitset hiekkaa, joten mene kodin kautta rantaan (Beach), käytä arkkua hiekkaan (Sand) ja saat tehtyä hiekkaa täynnä olevan arkun (Sand Filled Chest).

Tarvittavien valmistelujen jälkeen käyvät sementtimiehen askeleet kohti linnaa ja sen suihkulähdettä. Käytä sementtisäkkiä (Sack of Cement) suihkulähteeseen, lisää arkullinen hiekkaa perään ja voit onnitella itseäsi suihkulähteen sementoinnista. Käytä sorkkarautaa sementoituneeseen suihkulähteeseen (Ruined Fountain), jonka avulla saat hajoitettua suihkulähteen palasiksi ja nappamaan (entisen) suihkulähteen pohjalla olevan myllynkiven (Makeshift Millstone) pohjattomaan taskuusi. Saavutettuasi suuren vandaalin maineen on aika lähteä kohti myllyä viemään myllynkiveä Millerille. Käytä myllynkiveä Milleriin ja hän käy asettamassa sen paikalleen. Käytä seuraavaksi kotiloa Milleriin ja hän tekee siitä kotilojauhetta (Seashell Powder) kiitokseksi myllynkivestä.

Taikajuoman ainekset: Follicular Moss

Mene kielekkeelle ja ota Hermitin oikealla puolella olevasta seinästä palanen sammalta (Mossy Growth).

Taikajuoman ainekset: Mature Faerie Agaric

Mene farmin pelloille, ota variksenpelättimen (Scarecrow) kasvoilta talteen pilailulasit (Novelty Glasses) ja lähde kauppiaan luokse keskustelemaaan polttavista tavaraan liittyvistä kysymyksistä. Kauppaan astuttuasi, tutki palkeita (Bellows) ja sano ShopKeeperille ”I really needed to have those bellows”. Hän suostuu antamaan ne työtä vastaan ja tämä työ sisältää 20 Silver Crownin karhuamista linnan kokilta. Sinne siis!

Linnan keittiössä (Kitchen). Ota lähimmän hyllyn oikeasta reunasta lasiastia (Glass Jar), jonka myös tavaroistaan tarkka kokki hyväksyy. Seuraavana luvussa karhunta eli käytä pilailulaseja itseesi ja saat perittyä rahat välivideon turvin täpärästi ohi lentävän lihakirveen tieltä. Lihakirves löytyy vastapäisestä ovesta, josta saat sen mukaasi säpäleinä. Rahat saatuasi on aika suorittaa miehen työ, eli mennä takaisin kauppaan käyttäen pussillista rahaa (Bag o’ Money) ShopKeeperiin ja hän antaa sinulle vaihdossa palkeet. Vie palkeet pajan Smithylle käyttäen näitä häneen ja saat vaihdossa hevosenkengän muotoisen rautatalismaanin (Iron Talisman).

Kuljeta itsesi rantaan talismaanin antaman turvallisuuden tunteen turvin ja huomaat polun metsään, jota et ole aiemmin nähnyt. Kävele sisälle metsään (Forest) ja saavut mysteeriselle aukiolle, jonka keskellä on laakea kivi. Käytä suklaamunaa itseesi, josta saat palan suklaata (Leftover Chocolate) ja kultasormuksen (Fake Golden Ring). Aseta taimen maassa olevalle kivelle ja näkymätön Hobgoblin ilmestyy näkyviin. Puhu Hobgoblinille ja valitse ”I need a piece of that mushroom you’re sitting on…”. Näin joudut pelaamaan arvoituspeliä, jonka kysymyksiin ei ole mahdollista vastata oikein ja joudut luovuttamaan kultasormuksesi Hobgoblinille. Käytä rautatalismaania Hobgobliniin, jolloin Hobgoblin katoaa kauas ruudun ruudun vasemmalle puolelle Tomin lyönnin voimasta ja saat otettua taskuusi talteen palan isosta sienestä (Piece o’ Mushroom).

Taikajuoman ainekset: Leaf of Rubber Tree

Siirrä itsesi pajan sisäpuolelle, käytä pensassaksia tahkoon (Sharpening Wheel) ja saat teroitetut pensassakset (Sharpened Hedge Clippers). Käytä myös hajonnutta lihakirvestä (Cleaver) tahkoon ja teroitat itsellesi terävän veitsen (Sharp Blade). Mene täten majatalon ulkopuolelle, kiipeä viiniköynnöstä (Vines) ylös, käytä terävää veistäsi ikkunaan (Reachable Window) ja pääset sisälle huoneeseen tiirikoituasi sen auki. Ota ikkunan vieressä olevasta puusta (Potted Tree) mukaasi yksi kumipuun lehti (Leaf), käytä terävää veistä puuhun ja saat kuminauhan (Rubber Strip). Mene takaisin ulos. Ikkunasta.

Taikajuoman ainekset: Acorn

Mene rannalle ja ota maassa olevasta kivikasasta talteen kolme kiveä (Rocks). Yhdistä kuminauha rikkinäiseen ritsaan ja saat tämän yhdistelmän tuloksena ritsan (Slingshot). Käytä kiviä ritsaan ja saat ladatun ritsan (Loaded Slingshot). Tämän voittamattoman aseen turvin voit mennä niitylle rauhallisin mielin. Käytä ladattua ritsaa pellolla ruohoa syövään pässiin (Ram). Kaksi ensimmäistä yritystä menevät ohi, mutta kolmas on se ns. headshot, joka raivostuttaa pässin juoksemaan puuta päin. Puusta putoaa törmäyksen voimasta maahan tammenterho (Acorn), jonka tietysti otat mukaan.

Sillan ylitys

Kävele pajalle Smithyn luokse ja ota mukaasi hyllyn päällä oleva pullo (Flask). Käy tiputtamassa kerätyt ainesosat Sagen mökin pataan (Cauldron) ja taikajuoman valmistuttua käytä pulloa pataan. Näin saat talteen kaiken tämän vaivan jälkeen maagisen taikajuoman (Perpendicular Produce), mutta vielä on tärkeitä töitä tehtävänä ennen lentävää lähtöä.

Mene rannan kautta mystiselle aukiolle (Clearing), käytä suklaan palasta lasiastiaan, ja yhdistelmän tulos on lasiastia, jossa on suklaata sisällä (Chocolate in Jar). Käytä tätä suklaista lasiastiaa itseesi ja saat pyydystettyä lasipurkkiin tulikärpäsiä, jolloin purnukka nimeää itsensä lasiastiaksi jossa on tulikärpäsiä (Fireflies in Jar). Palaa rannalle, ota kivi mukaasi ja lähde paljastamaan itsestään heiluvan puskan mysteeriä kielekkeen polulle. Käytä teroitettuja pensassaksia puskaan (Shrubbery), jonka takaa paljastuu aukko luolaan (Odd Cavern) ja sinne on sinun mentävä. Kävele vasemmalle ohi luolamaalauksien ja ulos kallionkielekkeelle (Ledge). Saavut sopivasti variksen pesän viereen, joten aika maksaa potut pottuina ja ottaa avain takaisin. Käytä kiveä ritsaan, ladattua ritsaa varikseen ja saat avaimen viimeinkin talteen. Mene täten voittajan elkein kaupalle, käytä avainta ShopKeeperiin ja saat palkkioksi köyden (Rope).

Kävele kaupasta ulos, ota mukaasi vajan (Shed) seinältä julistus (Proclamation) ja käväise vielä linnan valtaistuinsalissa (Throneroom) tapaamassa kuninkaallisia. Käytä julistusta Royal Crieriin ja saat pitkän välivideon lopuksi itsellesi miekan (Sword). Miekan saatuasi olet viimein valmis ylittämään rotkon, joten siirry rotkolle ja juoni virka-innottomat työläiset pois paikalta antamalla heille ilmaiset lounasliput.

Käytä lapiota hedelmälliseen maaperään (Fertile Soil) ja kaivat jälleen yhden kuopan Bingwoodin maastoon. Pudota tammenterho kuoppaan (Hole) ja kastikkeeksi päälle taikajuoma. Ei aikaakaan kun kuopasta kasvaa esiin täysikasvuinen puu lehtineen kaikkineen. Käytä sorkkarautaa puun oikealla puolella olevaan kiveen (Stone) ja järkäle (Boulder) nousee pystyyn. Käytä köyttä uutuuttaan kiiltävään puuhun (Brand New Tree), kaada pystyssä oleva järkäle (Upright Boulder) ja katapultti on valmis laukaisuun. Kiipeä puuhun, käytä miekkaa köyteen ja olet kaukana horisontin toisella puolella ennenkuin huomaatkaan. Lennät hienon välivideon kera metsään ja joudut ikävään ensimmäisen ja toisen osan väliseen jatkojännäriin (Cliffhanger). Pahoitteluni, läpäisit pelit mutta et päässyt pelastamaan prinsessaa. Sentään lopputekstit tarjoavat.